Artikler og features

Vi har valgt at holde fokus på de mere lette og guidende artikler til vores brugere. Fredagsbariaarhus.dk er en service til de mange studerende, og derfor er det meste af indholdet forbrugerstof – som for eksempel anmeldelser, “Nu på fredag” og “Her får du de billigste…” Men derudover har vi også lavet en Storify, nyheder og reportager til vores web-app.

Anmeldelse: For os handler det om at klæde de studerende på, så de kan finde den fredagsbar, der passer bedst til behovet på den pågældende fredag. Derfor har anmeldelser været et vigtigt element for at kunne give brugeren et billede af de enkelte barers kvalitet og mangler. Vi har blandt andet forsøgt at forbedre vores anmeldelser ud fra vores argumentanalyse, men også ud fra den erkendelse, der desværre kom en anelse sent, at vi måske var en smule for kedelige i anmeldelserne. Derfor blev vi enige om, at forsøge at være mere frække – også i sprogbruget – og underholdende, så det blev sjovere for brugerne at læse anmeldelserne. Det er trods alt ikke verdens mest seriøse emne, vi har kastet os ud i.

Fra begyndelsen besluttede vi at have tre faste elementer i toppen af hver anmeldelse, der blandt andet inkluderer en karakter. De tre elementer blev valgt for at gøre anmeldelserne let at overskue og for at bryde med brødteksten – og så ser det også mere lækkert ud på en smartphone. Det var også for, at læseren selv kunne bestemme, om man ønsker at læse hele teksten, eller man vil nøjes med det korte overblik. Se eksempel fra en anmeldelse herunder:

anmeldelseeks

Nu på fredag: “Nu på fredag” har været et af de grundlæggende elementer i projektet. Denne service har hver uge givet læseren et overblik over, hvilke fredagsbarer, der holder åbent, og hvilke arrangementer de har stablet på benene den kommende fredag. Derfor har det været vigtigt for os, at denne service blev opdateret hver mandag inden middag.

Men vi har også forsøgt at finde de nyheder, der har relevans for netop vores emne – fredagsbarerne i Aarhus. Derfor tog vi blandt andet ned og dækkede aOa.dks prisshow, hvor ”Byens Bedste Fredagsbar” blev kåret af brugerne på aOa.dk. Derfor kunne vi opdatere vores brugere direkte fra showet på Twitter, ligesom vi selvfølgelig snakkede med vinderne, så vi hurtigt kunne få lagt reaktioner ud på web-app’en samt video og billeder fra festlighederne. Klubben fra Handelshøjskolen vandt, og derfor besøgte vi selvfølgelig Klubben den efterfølgende fredag, så vores brugere – gennem os – kunne opleve stedet via billeder og reportage. I starten af forløbet kæmpede vi meget for at nå at få web-app’en klar til J-dag, så vi kunne lave nyheder som “Tusindvis af gratis juleøl” og “Her får du slukket din juletørst.”

Vi har løbende eksperimenteret med forskellige ting. Noget har virket, og andet har ikke været en succes. Det har blandt andet betydet, at vores ”Tømmermands-guide” om lørdagen er blevet droppet. Vi kunne se på både Facebook og web-app’en, at det ikke var noget, vores brugere viste særlig meget interesse for.

Web-app:

På web-app’en har vi otte hovedelementer:

Velkommen

– Det er vores forside med en kort introduktion til web-app’en samt et overskueligt overblik over elementerne på den.

Nu på fredag

– En guide til, hvad der sker på de forskellige fredagsbarer på den kommende fredag.

Nyheder

– Anmeldelser, reportager, nyheder, guides, video osv.

Fredagsbarer

– En liste med alle fredagsbarerne, priser, kønsfordeling, Google Maps osv.

Barer i byen

– En liste med mange af barerne i byen med priser, om rygning er tilladt, Google Maps osv.

Find os på Facebook og Twitter

– En reklame for os selv på de sociale medier, og hvad vi kan tilbyde, som ikke er på web-app’en.

Gem som app

– En guide med billeder til, hvordan du nemt gør sitet til en web-app på din smartphone (både iPhone og Android).

Om os

– Kort præsentation af formålet med projektet.

Udgivelsesplan for de faste elementer:

Hver uge har vi planlagt nogle faste elementer og planlagt udgivelsestidspunkter for de forskellige ting. Nedenstående er et eksempel fra en uge. Planen er som sådan ikke endelig for den pågældende uge, men mere en form for retningslinje for os, så vi har styr på, hvilke grundlæggende ting vi lægger ud på de sociale medier og hvornår. En sådan plan er typisk blevet udvidet med omkring fem punkter i løbet af ugen.

Mandag
– Anmeldelse klokken 10.30 på Facebook/Twitter og web-app.
– “Det sker på fredag” – skal opdateres på web-app inden klokken 12.00.

Tirsdag
– Et sjovt klip fra Youtube eller lignende inden 16.00 på Facebook/Twitter.
– Anmeldelse klokken 19.50 på Facebook/Twitter og på web-app.

Onsdag
– Anmeldelse klokken 14.00 på Facebook/Twitter og på web-app.
– Opdatering angående en bestemt fest på Facebook/Twitter omkring klokken 19.50, hvor den pågældende fredagsbar tagges i opslaget.

Torsdag
– Det sker på fredag klokken 10.00 på Facebook/Twitter.

Fredag
– “Nu på fredag” klokken 10.30 på Facebook/Twitter.
– Reportage fra seneste fredag klokken 13.00 på Facebook/Twitter.

Lørdag
– Tømmermænds-tv på Facebook/Twitter inden 11.00.
– Billedserier på Facebook/Twitter senest klokken 13.00.

Søndag
– Reportage (fra om fredagen) på Facebook/Twitter klokken 19.50.

Begrundelse for publiceringstidspunkter:

Som det fremgår af planen ovenfor, har vi specielt forsøgt at ramme vores målgruppe, de studerende, på to tidspunkter i løbet af ugens fem hverdage. Det første er sidst på formiddagen. Her har vores tanke været at nå ud til de studerende, inden de holder frokostpause, hvor koncentrationen måske begynder at forsvinde, og mange måske begynde at kigge på deres smartphone for at finde underholdning. På den måde var tanken også, at vi forhåbentlig kunne blive samtaleemnet omkring mange kantineborde. Både Fredagsbariaarhus.dk som en service, men også så de kunne snakke med deres medstuderende om, hvad den kommende fredag skal byde på.

Det andet tidspunkt er angivet til 19.50. Planen er her, at vi gerne vil have vores historier/budskaber ud på de sociale medier inden klokken 20.00, hvor mange allerede har smidt sig i sofaen med fjernbetjeningen i hånden. Klokken 20.00 skifter de fleste tv-kanaler program, og det betyder reklame-pausen, hvilket, vi tror, betyder, at mange finder smartphonen frem for blandt andet  at tjekke de sociale medier. Og når de gør det, vil vi ligge højt oppe i deres nyheds-feed.

Stort set alle kanaler starter et nyt program klokken 20. Så publicering af indhold på Facebook og sitet mellem 19.30 og 20.00 har været målet.

Stort set alle kanaler starter et nyt program klokken 20. Så publicering af indhold på Facebook og sitet mellem 19.30 og 20.00 har været målet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s