Statistik fra Facebook

Facebook har grundet vores emne og målgruppe været en helt central del af projektet. Det er her, vi har skulle skabe en base – et fællesskab – hvor de studerende kan holde sig opdateret, og også gerne underholdt.

Den største udfordring har været, at vi kan se, at de artikler, vi deler på Facebook, bliver læst, og billederne bliver set igennem, men der har været en meget begrænset del af brugerne, der har været aktive på vores Facebookside. Vores produkter bliver altså sjældent delt, kommenteret eller ‘liket’. Det betyder, at selvom vi relativt hurtigt fik opbygget en pæn fanskare på nogle hundrede personer, så havde vi problemer med at nå ud til nye brugere, fordi bruger-aktiviteten på vores Facebookside var minimal.

Derfor overvejede vi flere muligheder:
– Lægge ‘like’-venligt materiale op på vores Facebook-side (fx sjove videoer, billeder osv.).
– Betale for at nå ud til flere mennesker.
– Lave afstemninger.

Herunder kan man se, hvilke typer opslag, der er nået ud til flest mennesker.

Skærmbillede 2012-12-14 kl. 10.53.55

De absolutte højdespringere målt på rækkevidde – altså hvor mange der har kunnet se opslaget i deres feed – er de to afstemninger, hvor vi i begge afstemninger har listet fem af de store fredagsbarer op og spurgt brugerne, hvilken bar, de synes, der er den bedste. Som man kan se i den øverste afstemning i tabellen, så har hele 749 personer været inde og stemme på de fem fredagsbarer, hvilket medfører, at de ‘taler om dette’ i deres eget feed. Således er de 749 personers venner – i alt mere end 23.000 personer – blevet informeret om, at deres ven har været inde på afstemningen. Dermed er afstemningerne ubetinget den største succes, når det gælder rækkevidden af vores opslag.

Vi har undersøgt, hvad det koster at nå ud til flere personer med en statusopdatering. Her kan vi se, at for 58 kroner kan vi ramme mellem 4- og 7000 personer. Men set i lyset af succesen med afstemningerne, hvor vi samlet er nået ud til over 30.000 personer, besluttede vi ikke at bruge penge på at udvide vores rækkevidde.

Bortset fra afstemningerne er billedet lidt mere blandet, når det gælder rækkevidden på forskellige typer opslag. På tredjepladsen over længst rækkevidde har vi en opdatering, hvor vi har linket til nogle underholdende videoer af folk, der kommer galt afsted. På fjerdepladsen ligger en billedserie fra en fredagsbar. På femtepladsen finder vi et link til ‘Nu på fredag’, hvor vi samtidig har fremhævet et specifikt arrangement. På sjettepladsen ligger en reportage fra en fredagsbar. På syvendepladsen ligger en guide til, hvor man finder de billigste drinks i Aarhus. På ottendepladsen ligger en billedserie fra gratisavisen MetroXpress, der er taget ved et arrangement på Aarhus Universitet. På niendepladsen ligger en opdatering, hvor vi beklager, at vores hjemmeside i et par timer var gået ned. Mens tiendepladsen er endnu en henvisning til vores underside ‘Nu på fredag’.

Udvikling i likes og rækkevidde

I begyndelsen af vores projekt opdaterede vi Facebook uden en egentlig strategi. Det gav en ujævn fremgang, hvor rækkevidden bølgede lidt op og ned. Ved hjælp af en ugeplan fik vi skemalagt opdateringerne for alle ugens syv dage, og på den måde fordelt vores anmeldelser, reportager, billedserier og nyheder over hele ugen. Det har givet en mere stabil udvikling i rækkevidden, fordi opdateringerne kommer ud i et jævnt flow – og ikke i klumper. Vi kan dog stadig se, at rækkevidden topper enkelte dage – typisk op til weekenden, da det er her, vores produkt er mest relevant for brugerne.

Opsummering på Facebook-statistik

Ved projektets afslutning d. 19. december havde vi samlet opnået 544 ‘synes godt om’-tilkendegivelser. Med deres venner kan vi derfor maksimalt nå ud til 147.955 personer. Vi opnåede ved projektets slutning en stabil samlet rækkevidde på ugebasis på omkring 33.000 personer (målt i perioden fra d. 7. december til d. 18. december 2012).

Dette skærmbillede er taget tirsdag d. 18. december 2012.

Dette skærmbillede er taget tirsdag d. 18. december 2012.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s