Brugerinddragelse og sociale medier

Brugerinddragelse:

Brugerinddragelse har fra starten af projektets levetid været en vigtig del af det at skabe et liv om fredagsbarerne i Aarhus. Det har dog vist sig som en ganske stor udfordring. Her følger lidt om valg og fravalg af sociale medier, og om hvordan vi har inddraget brugerne i de sociale medier.

Facebook

Facebook:

Facebook har været grundstenen i vores arbejde med sociale medier. Det er her, vi har forsøgt at skabe et community, der har den fordel, at brugerne kan kommunikere direkte med os, de kan tagge sig selv i billeder, de kan se små, sjove ting og så videre. Det er også her, vi har brugt meget krudt på at hive fat i fredagsbarerne, ‘cool kids’. Vi besluttede relativt tidligt i forløbet, at Facebook skulle komplimentere app’en, således at brugerne ville benytte begge platforme. Facebook er også god til at få fat i brugerne og så guide dem ind på sitet. Facebook-siden har primært været brugt til at uploade billedgallerier, som ikke er på sitet. Men samtidig har vi i mange af de opdateringer, vi har sendt ud, vedhæftet indhold fra app’en – så brugeren klikker på linket i opdateringen og kommer ind på vores app.

En af de ting, vi har haft store problemer med, føler vi selv, er at få folk til at ‘like’ vores Facebook-side. I begyndelsen forsøgte vi os med at smide vores side ind på mange af fredagsbarernes sider, men det skabte ikke den store like-strøm. Så fandt vi ud af, at det er en god idé at tagge fredagsbarerne, når man reklamerer for en fest, de holder, eller når vi lægger billeder ud. Hvis man så samtidig skriver til fredagsbaren, og opfordrer dem til at dele vores opdatering, ja så genererer det faktisk en hel del likes. Det lykkedes vi først med ret sent i forløbet.

Da de muligheder var ved at være udtømte, forsøgte vi at oprette en afstemning. Og der er kun et ord at sige til det: Wow. Det skulle vi have gjort noget før. Som man kan se, hvis man klikker billedet herunder stort, så er det helt vildt, så meget trafik den har generet. På to dage har over 20.000 personer set posten, og vores reach er mere end 30.000. På to dage gav afstemingen 96 nye likes, siden den kom ud tirsdag den 11. december. Så det er lidt ærgerligt, vi ikke forsøgte det noget før, for det er bestemt en måde, man kan nå ud til mange personer på.

Afstemning

Det er en afstemning, hvor vi har dels tagget de fem fredagsbarer, men også skrevet til dem, at de nu har muligheden for at stemme. Tre af de fem fredagsbarer har delt opdateringen eller skrevet til egne brugere, at de skal gå ind og stemme, så det har nok også haft en stor betydning, at de bliver ramt lidt på stoltheden og konkurrencegenet. Fordelen ved en afstemning er, at den når ud til langt flere. Hvis vi har en almindelig opdatering, som bliver liket af en person, så vil det like komme i personens venners ticker ude i højre side på Facebook. Omvendt, laver vi en afstemning, hvor en person stemmer, så vil samtlige af denne persons venner få fortalt på forsiden af Facebook – i den store news feed – at personen har stemt. Det gør, at mange flere ser det post og derved afstemningen og vores side.

Vi forsøgte os siden med endnu en afstemning med andre fredagsbarer. Det genererede også likes – ikke nær så mange – men trods alt nåede vi ud til omkring 10.000 personer. Dog begyndte brugerne at spørge ind til, hvordan vi havde tænkt os at sammenligne med stemmerne fra den første afstemning, og at det i øvrigt alligevel bare handlede om, hvilken fredagsbar der kunne mobilisere flest likes – og dermed at afstemningerne ikke gav mening.

Det er derfor vores vurdering, at det er høj vigtighed, at man spiller med åbne kort, når man laver den slags afstemninger. Hvorfor skal brugerne stemme? Hvad bruger vi afstemningen til? Er det blot én af flere afstemninger? Hvornår slutter afstemningen? Og bliver der i sidste ende kåret en vinder? Det var vi ikke opmærksomme på, da vi søsatte den første afstemning, og dermed risikerede vi, at brugerne følte sig ført bag lyset. Derfor valgte vi at runde afstemningen af, for at undgå yderligere kritik.

Skærmbillede 2012-12-19 kl. 14.32.24

Vi har generelt ikke fået så meget respons på det, vi fra Facebook har sendt ud til brugerne, desværre. I starten forsøgte vi at lave  opdateringer med spørgsmål til sidst. Det blev nærmest komisk, for der var ingen svar. Vi er kommet frem til, at brugere af fredagsbarer er passive brugere. De vil gerne have informationerne, det kan vi jo se ved, at der er så få, der er faldet fra siden – i alt 12 personer har unliket Facebook-siden (den 18. december) siden starten den 1. november – men brugerne er ikke selv aktive eller har behov for at like opdateringer.

Siden har vi oplevet en moderat stigning i tags, likes og kommentarer, og det er jo en positiv udvikling. Efterhånden som vi fik likes, så begyndte fredagsbarerne selv at henvende sig til os med relevant information – som eksempelvis denne – ‘Hej fredagsbar i Aarhus. I mangler Fredagsbar.dk på Katrinebjerg på jeres liste over barer på fredag. Jeg ved ikke hvor I henter informationer om de kommende barer fra, men vi har haft oprettet begivenheden (http://www.facebook.com/events/308241085955245/) siden søndag. Tak!

Her er et andet eksempel på en fredagsbar, der i den grad er hoppet med på vores bølge.

Her er et andet eksempel på en fredagsbar, der i den grad er hoppet med på vores bølge.

Det viser meget godt, at barerne med tiden har fået øjnene op for, at vi er vigtige for dem, og at vi bestemt ikke må glemme dem. Flere af barerne har skrevet til os og prikker til os for at få noget ud. Også selv om det ikke gælder arrangementer om fredagen. Vi begynder også at få langt flere likes på opdateringer og billedgallerier, hvilket kun er positivt. Enkelte har også spurgt, hvad der sker et par fredage ud i fremtiden, fordi de gerne vil planlægge. Og så er brugerne begyndt at tagge sig selv og hinanden i de billedgallerier, vi lægger ud. Det gør, at venner af personen kan se aktiviteten i tickeren i højre side af Facebook.

Med hensyn til publicering så er det vores erfaring, at det ikke har den store betydning, hvor meget man publicerer. Hellere for meget end for lidt, og vi har trods alt kun mistet 12 brugere (den 18. december). Vi har været meget aktive at to grunde: Vi har været aktive for at give brugerne noget indhold i form af opdateringer, billeder med mere, som de kan bruge, og vi har været aktive for at vise over for fredagsbarerne, at vi er vigtige, og for at give fredagsbarerne en platform, som de selv kan være med til at præge.

Twitter:

Twitter har også været en af de ting, hvor vi har forsøgt at være aktive med hashtagget #Fbar8000. Det er kort, præcist og dækkende. Vi har igen tænkt meget i, hvordan vi får fat i ‘cool kids’ og hvordan vi får fat i brugerne. Der er desværre ikke den store aktivitet på Twitter omkring fredagsbarer. Man kan sige, at vi selv kunne starte den, hvilket vi i mindre grad også har forsøgt. Men i sidste ende har vi valgt at fokusere mere på Facebook og arbejdet med app’en.

Twitter

På Twitter findes der kun et par barer, så vi har skrevet lidt til aOa.dk og andre af den type medier, der måske kunne bruge os. Samtidig har vi været igennem Aarhus Universitets følgere og fulgt nogle af dem, og det har også givet lidt følgere tilbage. Vi har prøvet at smide stemningsbilleder ud, linke til historier med mere, desværre uden den store respons. Fordelen ved Twitter havde været, hvis vi kunne have fået sat noget i gang, hvor man bruger hashtagget. Det kunne for eksempel være en stafet, hvor brugerne måske skulle være aktive i at skrive historier for os. Der er mange muligheder, men vi har valgt at have en profil med nogle opdateringer om ugen – og så heller ikke mere, fordi vores fokus har været på app og Facebook. Vi har også lavet en livedækning på Twitter fra aOa.dks kåring af årets bedste fredagsbar i Aarhus.

Instagram:

På grund af erfaringerne fra Twitter er Instagram valgt helt fra, fordi vores ressourcer var bedre brugt på at skabe vores site og vores Facebook-profil. En af de ting, som vi kunne have brugt Instagram til, var at lege lidt med billeder. Altså eksempelvis lave konkurrencer, hvor folk skulle poste billeder af sig selv i fredagsbarerne, og så få folk til at bruge hashtagget #Fbar8000.

Hootsuite:

I forlængelse af fortællingen om vores manglende brug af Instagram ligger en søgning på relevante hashtags i Hootsuite, der jo er et rigtig godt program til at overvåge, hvad der foregår på sociale medier. Vi har konstateret, at tags som #fbar8000, #fredagsbar og lignende ikke bruges. Vi har dog kunnet bruge Hootsuite til at finde inspiration til en enkelt historie (se herunder), og vi har brugt værktøjet til at overvåge de sociale medier.

Storify:

Med Instagram og sjove billeder af folk i fredagsbarerne ville vi også kunne lave fede Storifys med billeder fra de personer, der har delt dem. Storify har vi dog kun brugt en enkelt gang, fordi der ikke efter vores vurdering har været noget, som er oplagt at lave i Storify. Vi lavede i starten af projektets levetid en historie om, at P3-værten ‘Snebolden’, som har det borgerlig navn Peter Falktoft, ikke brød sig meget om juleøl og J-dag. Det fik reaktionerne til at strømme på Twitter, så vi kunne lave en historie for og imod J-dag med tweets i Storify. Det fungerede meget godt, fordi det var tæt på J-dag, og fordi det gik godt i tråd med, at vi brugte tid på at guide folk til billige juleøl, sjove J-dags arrangementer og lignende den fredag.

Snebolden raser mod J-dag

QR-koder:

Vores erfaringer fra ARoS-projektet, hvor vi stod én til én og delte sedler med QR-koder ud, sagde os, at vi også skulle dele flyers med QR-koder ud, men at vi ikke skulle bruge tid på at dele dem ud én til én. Det ville være spild af tid. I stedet valgte vi at bruge ressourcer på at få fat i netværk på Facebook. Altså fredagsbarernes netværk. Vi har lavet flyers med QR-koder, så  brugerne kunne scanne sig ind på vores site, og når vi så har været ude i marken, har vi lagt flyers i kantiner og fredagsbarer og håbet på, at folk har gjort brug af dem. Det har ikke været målbart, hvor mange der er kommet ind på vores site gennem QR-koder, men vores fornemmelse er, at vores aktivitet, vores vedholdenhed og konstante igangsætten med nye ideer på Facebook har skaffet os langt de fleste likes.

QR

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s