Arbejdsfordeling

I det følgende vil vi kort redegøre for, hvordan vi har arbejdet, efterfulgt af hvordan en typisk arbejdsdag/arbejdsuge er forløbet.

Det er svært at trække ud, hvad vi enkeltvis har lavet, da vi har arbejdet sammen om alt, hvad der er lavet. En af fordelene ved at arbejde i denne gruppe er, at vi alle har en sund interesse for nyt arbejde, nye metoder og nye ideer. Derfor har vi alle bidraget og interesseret os for de forskellige små projekter i det store projekt – om det har været diskursanalyse, app-opbygning eller udformning af Facebook-siden. Det skyldes, at vi hver dag er mødtes og har arbejdet sammen – så vi løbende har diskuteret arbejdet. Vi har dog sørget for, at en person har holdt snor i det endelige produkt – altså sørget for, at det er blevet lavet. Som eksempelvis skabelsen af app’en, som Esben Skrumsager Hansen har haft snor i, men som vi andre også har bidraget til. Peter Svith Skou-Hansen har haft snor i, at vi har fået lavet kort i Google Maps til vores app – også noget, vi alle har deltaget i at lave. Nadia Laas Hansen har holdt snor i analyserne og målgruppen, mens Kenneth Jensen har haft snor i at få flere likes på Facebook – igen noget, vi alle har hjulet med.

Med andre ord har det været en holdindsats hele vejen igennem, og det tror vi også på, er vejen frem i denne type projekter.

En mandag på redaktionen:

Alle møder ind klokken 9, hvorefter der er morgenmøde mellem 9.30 og 10. På mødet vender vi først lige weekenden, herefter forberedes ugens indhold. Vi taler om, hvad der skal på sitet de forskellige dage. Vi aftaler, hvem der skal lave det, og vi taler om, hvilke ting der skal på Facebook og Twitter. Når det er vendt og diskuteret tilfredsstillende, kommer vi ud med en plan, i stil med denne (screendump fra vores plan for uge 50 – klik et par gange på billedet for at få den i stor version).

Ugeplan

Det har den helt store fordel, at vi alle er klar over, hvad vi skal. Der kan komme ændringer som i alle andre planer. For eksempel har vi haft en afstemning på Facebook tirsdag den 11. december. Under refleksionerne af sociale medier og brugerinddragelse, ses det, at netop den afstemning overraskede os, fordi der var så mange, der så den. Derfor lavede vi en ny afstemning torsdag den 13. december – selv om den ikke er på listen.

For os har det fungeret godt, at vi hele tiden har haft planen at læne os op af. Det har været en måde, hvorpå vi får talt tingene igennem, men også en måde hvorpå vi kan holde snor i, hvad hinanden laver. Det har altså givet overblik og mindre koordineringsarbejde, fordi alle har været på bølgelængde med, hvad der skal ske.

Efter mødet er folk gået i gang med at lave det, der står i planen. Vi har enkelte dage haft mulighed for at sidde hver for sig, men meget ofte har vi siddet sammen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvilket har været en fordel, fordi vi nemmere har kunnet tale om tingene, når der var noget, der skulle vendes og drejes.

Det har været forskelligt, hvornår vi gik hjem. Nogle dage skulle folk noget, så gik de tidligt der, mens de andre dage blev lidt senere. Det gav et mere dynamisk flow, fordi folk i forvejen tog ejerskab på projektet, og fordi vi har vidst, at skulle en person gå tidligt et par dage, så har personen arbejdet senere andre dage. Det samme gælder fredage, som jo har været en vigtig dag for os, hvor vi kan indsamle data, lave billedserier, reportager, anmeldelser med mere. Nogle dage skulle et par af medlemmerne gå tidligt, men det fungere fint, fordi vi så lavede hold af to – et tidligt hold, der er mødt fredag morgen, som får opdateret sitet, får planlagt dagen og får besøgt et par fredagsbarer, mens det sene hold så har stået for at besøge de sene fredagsbarer og smide en billedserie op lørdag morgen.

En af de ting, man altid skal holde sig for øje, er de uforudsete tidsslugere. Efter snart otte uger med dette projekt kan vi konstatere, at der hele tiden har været noget, vi ikke havde forudset. Mest i form af opdaterings- og vedligeholdelsesarbejde på sitet. Så får vi pludselig info på nye barer, andre ændrer navn og priser, mens andre måske får bordfodbold og mener, det er vigtigt at fortælle brugerne. Derfor er det en god idé i denne type projekt, at man hele tiden sikrer, at man har buffertid hver dag, så der er tid til at lave vedligeholdelsesarbejdet på sitet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s