App/hjemmeside

Web-applikation:

Web-applikationen – herefter bare kaldet app’en – er vores primære platform, hvor vores journalistiske indhold offentliggøres. App’en er lavet i WordPress med et responsivt design fra ThemeID, som hedder ‘Responsive’. På den måde tilpasser siden sig den enhed, man benytter sig af – computer, tablet eller smartphone.

Formålet med app’en:

At udbrede de studerendes, der går på videregående uddannelser, kendskab til aarhusianske fredagsbarer. Det skal ske ved at skabe overblik over fredagsbarerne og overblik over de arrangementer, der holdes, samt at lave nyheder, anmeldelser og guides. Samtidig skal app’en fungere i samspil med Facebook-profilen, så brugerne anvender begge platforme.

Koncept:

Vi har i dette projekt tænkt ‘smartphone first’ og har således skabt app’en, der fungerer som vores primære udgivelsesplatform. Der findes en side (læs mere under konkurrenter nederst på denne side), der har samlet en del af fredagsbarerne, så vi har vidst fra starten, at vi skulle skille os ud og videreudvikle på dækningen af fredagsbarer i Aarhus.

Vi har valgt at videreudvikle ved, at vi har skabt en app, som er nem og tilgængelig for brugerne, som jo ifølge vores målgruppeanalyse er unge, studerende, hyppige brugere af offentlig transport og kendere af smartphones. Konceptet har derfor været, at vi skal lave indhold som beskrevet i ‘formålet med app’en’. Nogle fredagsbarer lukker tidligt, derfor tilbydes der også informationer om barerne i byen.

Prioriteringen af fanerne i menuoversigten skyldes, at vi har vurderet i forhold til målgruppen, at det første og vigtigste er overblikket over, hvad der sker på fredag. Derefter nyhedsfanen, som jo også løbende opdateres. Så kommer de mere statiske sider som fredagsbarer og barer i byen, mens gem som app og om os er faner, vi ikke er meget afhængige af, at brugerne besøger jævnligt.

Med tanke på, at konceptet er ‘smartphone first’, har vi en guide på vores site, som forklarer, hvordan man gemmer siden ned til sin hjemmeskærm på telefonen, ligesom det har været vigtigt for os, at dem, der har måttet ønske at læse mere om, hvad sitet står for, har kunnet få den information. Vi kan også se på statistikken, at det er disse faner, færrest bruger.

Facebook er derimod stedet, hvor brugerne finder billedgallerier, fordi der er en mulighed for, at brugerne kan tagge sig i billederne, hvilket også er sket sidst i projektets løbetid. Facebook er stedet, hvor brugerne kommunikerer med os, og det er her, vi kommunikerer med fredagsbarerne. Det er samtidig her, vi teaser for indholdet på vores site, så der er flow fra Facebook til sitet. Twitter har vi brugt lidt på samme måde, dog ikke nær så aktivt som Facebook. Læs i øvrigt mere om refleksionerne i forhold til brugerinddragelse og sociale medier her.

Design:

Første skridt var at skabe en web-applikation. Ret hurtigt stod det klart, at det var nemmest for os, da en native app skal forbi Google Play og Apples App Store, hvor det kan tage lang tid at få godkendt sin app. Men web-applikationen har været relativt nem at sætte op: Vi købte et domæne, installerede WordPress, valgte et tema og tilpassede siden. Simpelt, og vi var i princippet online. Vi undersøgte også sider som Widgetbox.com og Weeverapps.com, hvor man kan opbygge web-apps, men fandt ret hurtigt ud af, at vi var nødt til at indgå for store kompromisser i forhold til, hvad vi gerne ville, hvis vi valgte at bygge en app gennem de sider. De spillede heller ikke specielt godt sammen med Facebook, hvilket var lidt af et problem, da Facebook var en vigtig strategisk brik i dækningen af fredagsbarerne.

Hvor app’en har været nem at sætte op, har den til gengæld været svær at tilpasse, som vi gerne vil have den. Vores udfordring har været, at der er nogle ting, der enten har krævet tid eller kompetencer, som vi ikke var i besiddelse af. Her er vores logo/header et godt eksempel. Vi modtog feedback og var helt enige i, at logoet/headeren var ikke var pænt/sigende nok. Vi har siden forsøgt at lave andre logoer og headere, men har haft det problem, at det enten ser dumt ud på computeren eller på telefonen, fordi det responsive design skalerer det til den enhed, man bruger til at gå ind på siden. Det er noget af det, vi gerne ville have arbejdet mere med. Men her har vi altså været nødt til at gå på kompromis.

Noget, vi har arbejdet meget med, er selve opbygningen er app’en, og det har taget mere tid, end vi forventede. Der er hele tiden noget, man kan optimere, og det har været enormt vigtigt at blive klogere på, hvordan den kunne optimeres – her kan Kristian Strøhbechs tekst anbefales at bruge i processen. Læs den her. Steve Krugs bog ‘Don’t Make Me Think’ går også i dybden.

Et godt eksempel på de problemer, vi løb ind i, er selve forsiden, når man kommer ind på app’en. I starten havde vi en standard forside med tekst om, hvad sitet indeholder. En side, som ikke sendte folk videre på sitet. Målinger i Google Analytics viste, at mange faldt fra allerede ved forsiden. Så vi ændrede den til at have en kort tekst om, hvad sitet tilbød, og så med informationer om arrangementerne den kommende fredag. Det fik endnu flere til at falde fra.

I stedet begyndte vi at tænke meget over, hvad populære netmedier som Ekstra Bladet, BT mfl. tilbyder, når man som bruger benytter en mobil enhed. Så vi lavede en forside med en kort tekst om, hvad vores site indeholder, og så med menuer med billeder til de forskellige sider på app’en. Og det har været en succes, for nu falder næsten ingen fra, når de ser forsiden. Se mere under statistik her. Men det har også taget tid at blive klog på.

En anden ting, som aldrig lykkedes for os at få integreret tilfredsstillende, var at få et Facebook-feed ind i sidebaren i højre side – over vores Twitter-feed på vores website. Vi havde det grundlæggende problem, at det blev grimt. Feedet blev aflangt, fordi sidebaren i højre er beregnet til x i højden, men kun 220 i længden. Og det passer ikke specielt godt til det, Facebook tilbyder. Så også her har vi måttet indgå visse kompromisser i forhold til sitet. Men overordnet set har WordPress og temaet være tilfredsstillende.

En sidste vigtig pointe er, at vi har skabt dette projekt fra bunden. Så vi har ikke kunnet bruge al vores tid på at lave en applikation, som er helt gennemarbejdet. Vores app er simpel og overskuelig. Den er tilfredsstillende. Og det har været en god start. Vi ville gerne arbejde mere intensivt med den, så vi eksempelvis kunne gøre det hele mere lækkert, få ændret skrifttypen, opbygningen med mere. Vi har bare været i den situation, at vi også har brugt meget tid på at indsamle data på fredagsbarerne, løbende opdatere sitets, opdatere fredagens arrangementer, lave nyheder, anmeldelser, guides og reportager, samt været aktive på de sociale medier – især Facebook, så folk fik øjnene op for os. Og det har gjort, at vi ikke har kunnet bruge lige så meget tid på app-optimering, som vi gerne ville.

Indhold i forhold til målgruppen:

Indhold i forhold til målgruppen har vi allerede berørt lidt i målgruppeanalysen. Festglade unge mennesker mellem 18 og 30 år skal have et overblik over, hvor de kan gå hen og få en god fest om fredagen, og hvilke typer af fester de forskellige fredagsbarer tilbyder. Hvilke drikkevarer der tilbydes med mere. Studerende vil også gerne vide, hvor de kan gå hen efter skole, de har måske ikke så mange penge, så derfor skal vi også guide dem til, hvor de kan få billige drikkevarer. Det er aarhusianere og tilflyttere til Aarhus, så indholdet skal være om eller fra Aarhus. De er smartphone-indehavere, så de skal have mulighed for at benytte siden på smartphones og andre enheder. Vi formoder, at de også gerne vil vide noget om kønsfordelingen i fredagsbarerne, hvis de eksempelvis er interesserede i at komme i kontakt med en fra det modsatte køn. Når de er brugere af smartphones, så kan de også finde ud af at bruge maps, så det er nemt at finde de forskellige fredagsbarer – det tilbyder vi derfor også.

Navn på site:

Vi har valgt at kalde sitet Fredagsbariaarhus.dk. Det har vi gjort til trods for, at det er et langt navn. Vi havde flere navne oppe at vende; eksempelvis Aarhusbar.dk og Bar8000 med flere. Vi følte dog ikke, at nogle af disse var dækkende for projektet. For det første associerede vi til barer nede i byen, hvis ikke ordet ’fredagsbar’ indgik. For det andet var det ikke helt optimalt at skrive tal i en browser – specielt ikke på et smartphone-tastatur, og der er også et par fredagsbarer, der ligger i Aarhus, men ikke i 8000-postnummeret. Grunden til, at ’i’ også indgår, er for nemhedens skyld. Vi mener, det er nemmere at huske en sætning a la erdetfredag.dk, som mange kender, frem for to ord.

Mulige mediepartnere:

I starten overvejede vi at kontakte aOa.dk for at lave parløb med dem. Dette droppede vi dog, da vi ikke kunne skabe app’en med indhold, hvis vi havde en underside på aOa.dk. Vi har derfor valgt at køre vores eget show. aOa.dk ville give os en udgivelsesplatform og nogle brugere, som vi gerne ville have. Men omvendt så har vi kunnet få det, som vi vil have det. Blandt andet kan vi være kække og prøve nogle flere ting af, som vi ikke ville have kunnet, hvis vi var underlagt aOa.dk. Vi har til gengæld forsøgt at gøre aOa.dk opmærksom på historier, vi har lavet, i håbet om, at de måske kunne bruge nogle af dem.

Konkurrentanalyse:

Før vi startede projektet, lagde vi mærke til siden Studiebar.dk (stiftet i november 2011), som har listet fredagsbarer i Aarhus med informationer om disse – altså lidt samme koncept som vores. Studiebar.dk så dog ud til at være død på grund af længere tids inaktivitet – og vi havde da heller aldrig hørt om siden, før vi begyndte at researche på emnet. Efter vores indtog i fredagsbar-verdenen ser Studiebar.dk dog ud til at røre lidt på sig igen med diverse opdateringer i kalenderen – dette kan dog også skyldes, at fredagsbarerne selv kan offentliggøre arrangementer på siden. Siden er ikke særlig aktiv og der mangler en lang række fredagsbarer. Forskellen på vores site og Studiebar.dk er først og fremmest, at Fredagsbariaarhus.dk er smartphone-venlig og dermed nem at navigere i på farten. Samtidig er vores også mere journalistisk med nyheder, anmeldelser og reportager, hvor Studiebar.dk mere er en liste over barer samt en kalender. Studiebar.dk har også en Facebookside med 26 likes.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s