Optimering

Søgemaskineoptimering

Da vi har valgt ikke at indgå samarbejde med et eksisterende medie, og i stedet har skabt vores eget fra bunden, har det været meget vigtigt for os at blive så synlige som mulige med vores nye website/webapplikation – blandt andet via søgeoptimering.

Vi har først og fremmest sørget for, at vores undersider har fået klare overskrifter, der tydeligt beskriver indholdet på den specifikke side. Derudover har vi under hvert indlæg på siden sørget for at angive en række tags, der er forbundet med det enkelte indlæg. Det har eksempelvis været tags som fredagsbar, øl, fest, Aarhus, universitet, billig, fredag og drinks.

Når man opretter en side i WordPress, får siden automatisk en adresse – en URL – som i de fleste tilfælde vil være en lang række bogstaver og tal, der danner en unik kode, som henviser lige netop til den specifikke side. Problemet med det er dog, at sidens URL på ingen måde øger chancen for, at vores site dukker op ved en søgning. Vi har derfor manuelt ændret indstillingerne for oprettelsen af nye undersider. På den måde kan vi selv bestemme, hvad URL’en bliver – fx ”http://fredagsbariaarhus.dk/barer-i-byen/”. Det betyder for det første, at siden med større sandsynlighed vil dukke op i en søgning på barer, end hvis der havde stået en række vilkårlige bogstaver og tal. For det andet gør det URL’en mere indbydende og logisk at se på, når man besøger siden.

Med udgangspunkt i Googles egen guide til søgemaskineoptimering har vi efterfølgende gennemgået vores website.

En af øjenåbnerne her var, at det tilsyneladende ikke er særlig gavnligt at indtaste en lang række relevante tags under hvert indlæg. I stedet skal man danne få korte sætninger, der beskriver, hvad indlægget handler om. Det bliver tillagt større relevans i en søgning på Google end hvis man blot indtaster en række enkeltstående ord. Derfor har vi installeret et plugin – et tilføjelsesprogram – kaldet ‘Rush SEO’. Her kan vi i højere grad styre, hvad søgemaskinerne skal fokusere på, og dermed forhåbentlig få en højere placering på søgemaskinerne. Og det jo er det, det hele handler om i denne del af projektet.

Skærmbillede 2012-12-17 kl. 06.19.18

Herover ses et specifikt eksempel fra vores arbejde med forsiden af vores website. Her har vi overvejet, hvad en aarhusiansk studerende vil søge på, hvis personen er på jagt efter det, vi kan tilbyde. Derfor er vi startet med at skrive spørgsmålet “Hvor finder jeg de billigste øl?”, hvorefter vi fortæller, at det er blandt andet noget af det, man får på vores side. Vi har ligeledes indtastet en række relevante keywords, men hvor de i begyndelsen var det eneste, søgemaskinerne havde at arbejde med, så er de nu en del af en større SEO-indsats.

Samtidig er vi opmærksomme på, at Google lægger stor vægt på de enkelte links popularitet. Det vil sige, at jo oftere linket til vores site bliver delt, desto større synlighed vil vi sandsynligvis opnå. Derfor har vi sørget for at tage kontakt til samtlige af de fredagsbarer, vi indtil nu har fået kendskab til. De har i mange tilfælde været interesserede i at dele vores side med deres brugere. Vi sørger samtidig for, at vi – når det er relevant – vedhæfter links til vores Facebookside i statusopdateringerne. På den måde får vi skabt yderligere opmærksomhed omkring vores website/webapplikation.

Vi har desuden fundet konstruktive forslag til yderligere optimering på hjemmesiden goldenplanet.dk, som vi har arbejdet videre med i løbet af projektet. Blandt andet kurset om SEO.

Her fortæller Kenneth Pedersen fra Goldenplanet.dk blandt andet, at de sociale medier spiller en efterhånden større rolle i søgemaskineoptimering. Derfor har vi valgt at installere et plugin kaldet ‘Facebook Button Plugin’, som gør det muligt for brugerne at dele vores indhold direkte på brugerens egen Facebook-profil. Ligeledes har vi installeret to Twitter-plugins, der dels gør det muligt for brugeren at dele vores side på brugerens egen Twitter-profil, samtidig med at vi har sat et Twitter-feed op i højre side af vores website, hvor vores seneste tweets figurerer.

Skærmbillede 2012-12-17 kl. 06.34.10

Optimering af Facebook

Foruden optimeringen af vores website, har vi også haft fokus på vores Facebook-side. Vi har ved hjælp af Facebook-app’en “Woobox Custom Tab” installeret nogle funktioner på vores side, som kan være til gavn for vores brugere. Vi har blandt andet lagt en direkte henvisning til vores site, og så har vi været i stand til at køre et feed ind fra Twitter, så man via Facebook også kan følge med i fredagsbar-strømmen på Twitter. Vi har desuden lagt en ‘tom’ knap op, hvor vi har uploadet et billede, der opfordrer folk til at tilkendegive, at de synes godt om vores Facebook-side. Trykker man på billedet bliver man derfor bare sendt tilbage til vores Facebook-side.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s