Diskursanalyse

Vi har i vores diskursanalyse valgt at fokusere på, hvordan brugerne af fredagsbarerne i Aarhus opfatter/taler om/til fredagsbarerne. Vi havde egentlig først lavet diskursanalyse på, hvordan fredagsbarerne omtaler sig selv at få en forståelse af hvordan de opfatter sig selv. Men da det er brugerne, vi vil i kontakt med, valgte vi at sadle om og fokusere på brugernes kommentarer på fredagsbarernes Facebook-sider.

Målet med diskursanalysen er at gennemskue, hvad brugerne lægger vægt på ved fredagsbarer. På den måde kan vi selv se, hvilke observationer vi skal gøre os, når vi eksempelvis er ude og anmelde barer. Eller bare når vi foretager indsamling af informationer om fredagsbarerne. Vi yder en service for brugerne – derfor skal vi også vide, hvad de vil have.

Diskursanalyse af brugernes opdateringer på fredagsbarernes Facebook-sider:

Allan Hägg Grønborg:

Hej. Bliver man skuffet/afvist hvis man møder op d. 23/11 for at høre Syreregn uden at være studerende?

Kommentar til Allans opdatering:

Thor Boding Allan, du er mere end velkommen!!

Allan Hägg Grønborg Perfekt. Ville være så dumt at møde op og så ikke kunne komme ind. Hvornår begynder musikken?

Thor Boding Jeg kan forstå på bookeren at alle er velkommen. Det ved jeg tilgengæld ikke.

Diskurs: Adgang-diskurs

Kategoriseringer: Thor Boding: du er ”mere end velkommen” og ”alle er velkomne”. Allan Hägg Grøndborg: ”Ikke kunne komme ind”.

Modstilinger: Studerende/ikke studerende – spørgsmålet går på, om man er velkommen selvom man ikke er ”en af dem, der studerer på uddannelsen”.

Præsuppositioner: Ved at spørge om man bliver skuffet/afvist, hvis man møder op for at høre det pågældende band uden at være studerende, mener man implicit at fredagsbaren helt sikkert er åben for studerende på uddannelsesretningen.

Ud fra denne diskursanalyse ser man vigtigheden af at understrege, om den pågældende fredagsbar er for alle eller kun for de studerende på uddannelsesretningen. Derfor har vi gjort meget ud af at skrive, hvilke barer, der er åbne for alle.

I anmeldelserne har vi sågar forsøgt at beskrive, hvordan det er, at være gæst i de forskellige barer, selvom man ikke går på uddannelsesretningen. Det har vi gjort fordi, det kan virke frygtindgydende at træde ind på en bar, hvor man må formode, at mange kender hinanden i forvejen. Hvis man ikke er en del af dette fællesskab, kan man så have en god fredagsbar alligevel? Det har vi forsøgt at svare på i anmeldelserne.

_____________________________________________________________________________

Young’n Safe

Tak for sidst. Mega fed og sjov aften med dejligt billige drinks. Er helt færdig i dag, så håber på lidt vind i håret muligvis kan kvikke mig op

Niklas Durhuus Vichairat:

Ser frem til en god november måned med nogle super lækre tilbud i @lkymia – Kemisk Fredagsbar!! 10 fisk for 50.- og 3 White Russians for 50.-. Top det af med en J-dag med nissepiger fra Carlsberg og så skal alt nok blive godt!! 😉

Kommentar på Niklas’ opdatering:
Stine Vangsgaard Torbensen Det bliver den sygeste stiveste bar i lang tid! Hold nu kæft jeg glæder mig!!!

Niklas Durhuus Vichairat Det bliver så fucking vildt!

Dennis Frederiksen cool lyder griner og billigt

Diskurs: Pris-diskurs

Kategoriseringer: ”Dejligt billige drinks”, ”Super lækre tilbud”, ”10 fisk for 50”, ”3 white russians for 50”, ”Billigt”

Præsuppositioner: Ved at Niklas skriver, at han ”ser frem til en god november måned med nogle super lækre tilbud i Alkymia – Kemisk Fredagsbar” siger han implicit, at han har tænkt sig at tage i fredagsbaren i november uanset hvad – de gode tilbud er bare en bonus. Ved at skrive 10 fisk for 50,-, mener han også, at det er billigt. Også selvom han ikke nævner ordet billigt.

Dennis Frederiksen nævner til gengæld ordet billigt. Han ser prisen og har en forudindtaget opfattelse af, hvad fisk bør koste. Det, han ser i Niklas’ opslag, virker billigt.

Med pris-diskursen får vi understreget, hvor vigtigt det er, at fredagsbarerne har billige drikkevarer. Det er måske ikke afgørende for, om de studerende møder op eller ej. Men det er en af grundene til, at de synes det er lækkert at komme i fredagsbaren.

Diskurs: Forventningsdiskurs

Kategoriseringer: ”god november måned” (i stedet for ”fantastisk” eller ”spændende”), ”alt skal nok blive godt”, ”den sygeste stiveste bar i lang tid”(i stedet for den ”sjoveste og mest fulde”), ”glæder”, ”fucking vildt”, ”griner” (i stedet for ”sjovt”)

Præsuppositioner: Der er gode tilbud og nissepiger i fredagsbaren – altså bliver det ”en god november måned”.

Forventnings-diskursen vidner om, at det mest essentielle ved en fredagsbar, ifølge gæsterne, er mængden af alkohol. ”Vild” og ”sygeste stiveste” er ordene, som gæsterne bruger, når de ser frem til en fredagsbar. Det går jo i tråd med pris-diskursen, som også har fokus på alkohol. Alkohol må derfor være en stor faktor, når vi evaluerer og præsenterer de forskellige fredagsbarer til de studerende i Aarhus.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s